Algemene voorwaarden
Vrijwillig beheer ingeschreven KVK 63582341, gevestigd te Warnsveld
Postbus 4045, 7200 BA Zutphen
Alle rechten op deze website en op de informatie (tenzij iets anders wordt aangegeven) waaronder begrepen auteursrechten en andere intellectuele eigendomsrechten (zoals tekst, afbeeldingen, software en andere materialen), zijn eigendom van Vrijwillig beheer of opgenomen met toestemming van de desbetreffende eigenaar. Al deze rechten zijn voorbehouden.
>>>Vrijwillig beheer
Algemene voorwaarden:
Artikel 1 | Begripsbepaling
1.1. Onder opdrachtnemer wordt verstaan: Vrijwillig beheer, Postbus 4045, 7200 BA te Zutphen
gevestigd en kantoorhoudend te Warnsveld, Kamer van Koophandel nummer: 63582341.
1.2. Onder cliënt wordt verstaan: iedere persoon, die met de opdrachtnemer een overeenkomst (zoals hieronder aangegeven) heeft afgesloten.
1.3. Onder overeenkomst wordt verstaan alle overeenkomsten die opdrachtnemer aangaat op het gebied van financieel beheer.
Artikel 2 | Algemeen
2.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten gesloten tussen de opdrachtnemer en cliënt, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
2.2. Met betrekking tot alle geschillen is uitsluitend de rechtbank - al dan niet de sector kanton - bevoegd.
2.3. Op deze algemene voorwaarden en alle overeenkomsten van de opdrachtnemer is Nederlands recht van toepassing.
Artikel 3 | Totstandkoming van een overeenkomst
De overeenkomst is van kracht als deze getekend bij opdrachtnemer in bezit is. Waarbij tevens deze algemene voorwaarden van toepassing zijn.
Artikel 4 | Gegevensverstrekking en geheimhou-
dingsverplichting
4.1. De opdrachtnemer is in het kader van de uitvoering van zijn werkzaamheden voor cliënt steeds bevoegd tot het uitwisselen van alle persoonlijke en relevante informatie/gegevens van cliënt die betrekking hebben op de werkzaamheden voor cliënt. Ook zullen de gegevens van cliënt opgenomen worden in persoonsregistratie van opdrachtnemer.
4.2. Op deze persoonsregistratie is de (WBP) Wet Bescherming Persoonsgegevens van toepassing.
4.3. Opdrachtnemer verplicht zich tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van een tussen hen gesloten overeenkomst van elkaar of uit andere bron over elkaar hebben verkregen en waarvan zij weten, dan wel redelijkerwijs behoren te weten dat deze vertrouwelijk van aard is, tenzij een wettelijke verplichting tot bekendmaking geldt.
4.4. De opdrachtnemer respecteert privacy en draagt er zorg voor waar nodig dat persoonlijke- of bedrijfsinformatie vertrouwelijk wordt behandeld.
4.5. In het gegevens bestand van de opdrachtnemer worden gegevens opgenomen die noodzakelijk zijn voor de (financiële) handeling en van de door de cliënt met de opdrachtgever aangegane overeenkomsten.
Artikel 5 | Werkzaamheden en verplichtingen opdrachtnemer
5.1. Werkzaamheden door opdrachtnemer bestaan uit:
Inventariseren van de inkomsten en uitgaven;
opstellen van het budget;
openen van een beheer-, (evt.) spaar en (evt.) leefgeldrekening;
aanmaken en opstarten van het dossier;
aanschrijven van inkomsten en uitgaven, informatie inwinnen bij diverse instanties;
uitvoeren van betalingen die vermeld staan in het actuele budget;
telefonische afhandeling van vragen, postverwerking, maandelijkse digitale rapportage dmv bankafschriften.
5.2. Er worden door opdrachtnemer geen werkzaamheden gedaan met betrekking tot schuldsanering/schuldhulpverlening en/of (WSNP) Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen. Mochten er schulden zijn die in aanmerking komen voor schuldsanering/schuldhulpverlening en/of WSNP dan zal opdrachtnemer doorverwijzen naar de desbetreffende instantie.
5.3. De opdrachtnemer stelt in samenspraak met de cliënt dan wel de hulpverlener een budget op. De inkomsten en uitgaven van de cliënt vormen de basis.
Op basis hiervan worden de werkzaamheden uitgevoerd.
5.4. Bij het opstellen van het budget dienen de inkomsten en uitgaven van de cliënt met elkaar in
evenwicht te zijn. Bij het opstellen van het budget dient in ieder geval bij voorrang de betaling van de kosten van de opdrachtnemer, de vaste lasten en de noodzakelijke verzekeringen te worden gewaarborgd.
Voor zover deze kosten een niet maandelijks karakter hebben, wordt door de opdrachtnemer hiervoor gereserveerd.
5.5. Opdrachtnemer behoudt zich het uitdrukkelijke recht voor om bij een wijziging van de financiële dan wel persoonlijke omstandigheden van de cliënt, het budget aan te passen.
5.6. Opdrachtnemer kan toeslagen aanvragen bij debelastingdienst op verzoek van de cliënt.
Informatie voor deze aanvraag wordt gehaald uit de op dat moment beschikbare bronnen. Indien cliënt wenst dat deze aanvraag wordt ingediend is cliënt zelf verantwoordelijk voor de juistheid van deze informatie.
5.7. Opdrachtnemer verzoekt aan alle organisaties waar cliënt betrekkingen mee heeft, om alle correspondentie in de toekomst rechtstreeks aan opdrachtnemer te zenden en is hiervoor zelf verantwoordelijk.
5.8. Opdrachtnemer is op de volgende manieren op werkdagen bereikbaar: telefonisch binnen de afgesproken tijden, per e-mail en per post.
Artikel 6 | Verplichtingen cliënt
6.1. De cliënt geeft volledige openheid en correctheid van zaken ten aanzien van alle inkomsten, alle uitgaven, alle schulden en alle lopende betalingsverplichtingen alsmede van zijn vermogen en het saldo van alle bank- en/of girorekeningen die op zijn naam zijn gesteld.
6.2. De cliënt is verplicht wijzigingen in zijn persoonlijke en/of financiële sfeer direct aan opdrachtnemer mede te delen onder bijvoeging van schriftelijke bewijsstukken.
6.3. De cliënt blijft zelf volledig verantwoordelijk voor zijn financiële verplichtingen aangaande inkomsten en uitgaven.
6.4. De cliënt verplicht zich tegenover opdrachtnemer om geen (nieuwe) schulden en/of andere nieuwe verplichtingen aan te gaan dan nadat opdrachtnemer hierover vooraf schriftelijke instemming heeft verleend.
Hieronder valt ook het laten ontstaan en/of in stand houden van een roodstand op een bankrekening(en) en/of girorekening(en).
6.5. De cliënt blijft te allen tijde zelf verantwoordelijk voor een toereikend saldo, zodat de opdrachtnemer tot betaling volgens het overeengekomen financieel budget kan overgaan
6.6. De cliënt draagt zorg voor de overhandiging van de actuele DigiD gegevens
6.7. Cliënt zorgt dat alle correspondentie wekelijks per post wordt door gestuurd naar opdrachtnemer, zodat er een goed financieel beheer kan worden gevoerd. Vrijwillig beheer zorgt, voor zover mogelijk, dat deze post direct naar Vrijwillig beheer wordt gestuurd.(Postbus 4045, 7200 BA Zutphen)
6.8. Cliënt dient per telefoon, per mail of per post altijd goed bereikbaar te zijn.
6.9. Er zal door cliënt op welke manier dan ook geen beledigingen, dreigingen of andere gelijknamige gedragsuitingen naar opdrachtnemer gedaan worden. Hierop zal het contract direct beeindigd worden.
Artikel 7 | Kosten
7.1 Op de overeenkomst wordt een eenmalige opstartvergoeding berekend. Deze kosten worden bij ingang van de overeenkomst verrekend. Daarnaast worden er maandelijkse kosten gerekend voor de uitvoering van de werkzaamheden. Alle kosten staan genoemd in de tarievenlijst.
7.2. Als er werkzaamheden zijn die niet onder de standaard werkzaamheden behoren en/of een derde ingeschakeld moet worden, dan komen deze kosten voor rekening van de cliënt.
7.3. Alle kosten worden geïncasseerd op de beheerrekening.
Artikel 8 | Aansprakelijkheid
8.1. Indien er sprake is van een omstandigheid en/of een nalaten die leidt tot aansprakelijkheid van opdrachtnemer dan is de aansprakelijkheid van opdrachtnemer steeds beperkt tot het bedrag dat in het betreffende geval door de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar(s) van opdrachtnemer wordt uitgekeerd, vermeerderd met het bedrag van het eigen risico dat volgens de verzekeringsvoorwaarden op basis waarvan uitkering wordt gedaan. Eveneens is cliënt verantwoordelijk zoals in art 6.3 is genoemd voor eigen inkomsten en uitgaven zoals in het budget is afgesproken.
8.2. Opdrachtnemer kan niet aansprakelijk worden gesteld voor tekortkomingen en/of nalatigheid van derden en cliënt, waar opdrachtnemer diensten/producten afneemt en/of naar heeft doorverwezen dat betrekking heeft op cliënt(en).
Artikel 9 | Ontbinding, opschorting en opzegging van overeenkomst
9.1. De opdrachtnemer is gerechtigd de overeenkomst met onmiddellijke ingang tegenover de cliënt op te schorten en/of te ontbinden, indien:
a. door overlijden van cliënt;
b. door het niet of niet behoorlijk nakomen door cliënt van een verplichting die voortvloeit uit dan wel samenhangt met deze overeenkomst tot budgetbeheer en de algemene voorwaarden tot budgetbeheer;
c. door onder bewindstelling van cliënt;
d. door onder curatele stelling van cliënt;
e. door verhuizing van cliënt naar het buitenland, dan wel doordat cliënt Nederland feitelijk heeft verlaten;
f. indien cliënt zich misdraagt;
g. indien de financiering van het budgetbeheer niet langer gewaarborgd is;
h. indien voortzetting van het budgetbeheer naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet van de opdrachtnemer kan worden gevergd.
9.2. De opzeggingstermijn voor client is 1 volle kalendermaand en dient schriftelijk te gebeuren.
9.3. De opdrachtnemer zal na beëindiging zorg dragen voor een zorgvuldige afwikkeling van alle door de cliënt in behandeling gegeven zaken.
Artikel 10 | Wijzigingen of aanvullingen van de voor-
waarden
10.1. De opdrachtnemer is te allen tijde gerechtigd om deze algemene voorwaarden te wijzigen. Cliënt zal op de hoogte gesteld worden van deze wijziging(en).
10.2. Indien de cliënt niet kan instemmen met de wijziging of aanvulling, dient cliënt bezwaar binnen 14 dagen schriftelijk kenbaar te maken. Na het verstrijken van de genoemde termijn van de genoemde 14 dagen wordt de cliënt geacht in te stemmen met de wijziging of aanvulling.
10.3. Deze algemene voorwaarden treden in werking op 1 juli 2015 en gelden tot wijziging of aanvulling van deze voorwaarden.
Privacyreglement Vrijwillig beheer
Vrijwillig beheer is zich ervan bewust dat u vertrouwen stelt in een zorgvuldige omgang met
persoonsgegevens. In dit reglement wordt beschreven welke gegevens wij verzamelen en waarom wij dat doen. Dit reglement is van toepassing op alle diensten van Vrijwillig beheer.
Vrijwillig beheer respecteert de privacy van alle cliënten en zorgt ervoor dat de persoonlijke informatie vertrouwelijk wordt behandeld.
Gebruik van verzamelde gegevens en diensten:
Wanneer u voor één van onze diensten wordt aangemeld, dan vragen we naar uw persoonsgegevens.
De gegevens worden uitsluitend gebruikt om deze diensten uit te kunnen voeren. De gegevens worden opgeslagen in beveiligde computersystemen en worden niet gebruikt voor marketing- of statische doeleinden of gecombineerd met eventuele andere gegevens.
De rol van Vrijwillig beheer: verwerker/verantwoordelijke
Vrijwillig beheer fungeert als verantwoordelijke voor de volgende verwerkingen van persoonsgegevens:
• Medewerkers
• Cliënten
Bepaalde delen van de gegevensverwerking worden door Vrijwillig beheer uitbesteed aan derden, die in opdracht van Vrijwillig beheer bepaalde services verlenen. Aan deze partijen worden persoonsgegevens verstrekt voor zover dat noodzakelijk is ter uitvoering van de door Vrijwillig beheer gegeven opdracht.
Met deze partijen zijn verwerkersovereenkomsten afgesloten, dan wel anderszins afspraken gemaakt.
Hosting/clouddiensten
De door Vrijwillig beheer gebruikte computersystemen worden gehost of maken gebruik van clouddiensten, die uitsluitend gebruik maken van servers die op Nederlands grondgebied zijn gehuisvest.
Geheimhouding
Alle medewerkers en externe partijen die toegang hebben tot de persoonsgegevens zijn verplicht tot geheimhouding daarvan (behoudens enig wettelijk voorschrift die hen tot mededeling verplicht) en het treffen van de nodige maatregelen tot een zorgvuldige verwerking en veiligstelling daarvan.
Beveiliging
Vrijwillig beheer heeft zich tot het uiterste ingespannen om passende organisatorische en technische maatregelen te nemen om de persoonsgegevens te beveiligen tegen onrechtmatige verwerking en/of verlies. De maatregelen bestaan ten minste uit:
• Toegangsbeveiliging via persoonlijke gebruikersnamen en wachtwoorden
• Bevordering van de kennis van de medewerkers over privacywetgeving
• Controle via computersystemen
• Open deuren (sociale controle)
Bewaartermijnen
Vrijwillig beheer bewaart de persoonsgegevens zolang deze noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de diensten waarvoor deze verzameld zijn en houdt zich ter zake aan de geldende wet- en regelgeving.
Recht op inzage en/of correctie
Cliënten en medewerkers kunnen Vrijwillig beheer op elk gewenst moment via het onderstaande formulier verzoeken om inzage in of correctie van de persoonsgegevens.
Communicatie
Vrijwillig beheer bewaart de persoonsgegevens zolang als deze noodzakelijk zijn voor het doel waarvoor u het bericht heeft gestuurd. Berichten worden verwijderd zodra het doel is geëindigd.
Doeleinden
Vrijwillig beheer verzamelt of gebruikt geen informatie voor andere doeleinden dan de doeleinden die zijn omschreven in dit reglement, tenzij Vrijwillig beheer van tevoren uw toestemming hiervoor heeft gekregen.
Derden
De informatie wordt niet met derden gedeeld, tenzij dit voor uitvoering van de taken noodzakelijk is.
Vragen en feedback
Vragen, opmerkingen en/of klachten over dit reglement of de manier waarop Vrijwillig beheer de persoonsgegevens verwerkt kunt u kenbaar maken bij de directie van Vrijwillig beheer. Dit kan via het emailadres ‘info@vrijwilligbeheer.nl of schriftelijk via het postadres ‘Postbus 4045, 7200 BA Zutphen’.